Warunkowanie instrumentalne
Warunkowanie instrumentalne zwane również warunkowaniem
sprawczym jest to forma uczenia się o konsekwencjach. Eksperymenty dotyczące
warunkowania jako pierwszy przeprowadzał Iwan Pawłow. Natomiast, pierwszymi
badaczami warunkowania instrumentalnego byli Jerzy Konorski oraz Stefan Miller,
lecz najbardziej znanymi badaczami byli B. F. Skinner, Edward Thorndike, Edward
Tolman. To właśnie polski neurofizjolog Jerzy Konarski oraz, polski neurolog i
psychiatra Stefan Miller byli odkrywcami odruchów warunkowych typu II,
nazwanych później przez Skinnera (operantconditioning) czyli warunkowaniem
instrumentalnym.
Edward Thorndike |
Eksperymentalna analiza zachowania oznacza wykrywanie za pomocą systematycznego
zmieniania warunków bodźcowych, jak różne rodzaje warunków wpływają na prawdopodobieństwo
wystąpienia danej reakcji. Zachowaniem sprawczym nazywamy każde zachowanie danego organizmu, które można
scharakteryzować w kategoriach dających się zaobserwować efektów jego wpływów
na środowisko. Zbieżność między zachowaniem a wzmocnieniem jest to stały
związek między dana reakcją a zmianami w środowisku wywoływanym przez tę
reakcję. W warunkowaniu sprawczym wyróżniamy pozytywny czynnik wzmacniający.Jest
to bodziec, który gdy powiąże się jego podawanie z wystąpieniem danego
zachowania, zwiększa się z czasem prawdopodobieństwo jego występowania. Natomiast
negatywny czynnik wzmacniający to
bodziec, który gdy się go po jakiejś reakcji usunie, zredukuje lub zapobiegnie
jego wystąpieniu, zwiększa się z czasem prawdopodobieństwo tej reakcji. Kolejnym
czynnikiem występującym w tym warunkowaniu jest czynnik karzący. Jest to każdy bodziec, który gdy uzależni się
jego podawanie od wystąpienia określonej reakcji, zmniejsza z czasem
prawdopodobieństwo tej reakcji. Wyróżniamy karanie pozytywne oraz karanie
negatywne. Karaniem pozytywnym jest dodanie jakiegoś bodźca np. mandatu w
sytuacji przekroczenia prędkości przez kierującego. Karaniem negatywnym jest
usuniecie bodźca. Dziecko które późno
wróciło do domu nie dostaje kolacji. Rezultatem
jest to że następnym razem wraca wcześniej do domu. Wzmacnianie może odbywać
się ciągle czyli wzmacniane są wszystkie poprawne reakcje. Może odbywać się
także sporadycznie czy nazywane inaczej wzmacnianiem częściowym. Oznacza to iż
wzmacnianie są niektóre poprawne reakcje. Istotnym atutem tego wzmacniania jest
jego odporność na wygaszanie. Występuje ono w dwóch wersjach czy rozkładach
wzmacniania. Pierwszy z nich to rozkład stosunkowy. Jednostka jest nagradzana
po pewnej liczbie reakcji. Wyróżniamy
tutaj dwa jego rodzaje. Rozkład wzmacniania według stałej proporcji oraz według
zmiennej proporcji. Rozkład wzmacniania wg. Stałej proporcji możemy zobaczyć w
fabryce w której pracownicy pracują na akord. Dostają określone pieniądze za określoną ilość
zrobionych produktów. Drugi nazywany
rozkładem interwałowym. Nagroda dawana jest po upływie określonego czasu. Tutaj
także wyróżniamy dwa rodzaje: o stałych odstępach czasowych oraz o zmiennych
odstępach czasowych.
Warunkowanie instrumentalne ma swoje zastosowanie w wielu
sytuacjach. W domu mama może stosować tablicę motywacyjną na której dziecko
dostaje kary i nagrody za swoje zadania. Stosuję się ją także w szkole w formie
plusów i minusów które dzieci dostają za zachowanie. Innym miejscem w którym
stosuje się warunkowanie jest terapia behawioralna dzieci z autyzmem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz