Jak wszyscy wiemy, typowy internauta weryfikuje swoją wiedzę w pierwszej kolejności w Wikipedii. Jako znawcy warunkowania sprawczego poczuliśmy się więc zobligowani do sprawdzenia, co Wikipedia podaje na jego temat oraz czy są to informacje rzetelne. Z radością musimy stwierdzić, że hasło jest tam bardzo dobrze opracowane. Poniżej możecie zapoznać się z jego treścią. Jedyne czego nam zabrakło, to zgrabne podsumowanie. Stworzyliśmy więc kilka tabelek, które czytelnik może uznać za pomocne w zrozumieniu teorii.
Warunkowanie instrumentalne
Warunkowanie
instrumentalne (ang. operant
conditioning) zwane jest także warunkowaniem sprawczym. Jest to forma
uczenia się o konsekwencjach, która polega na modyfikowaniu frekwencji
pojawiania się jakiegoś zachowania poprzez jego nagradzanie lub karanie.
Relacja między zachowaniem a jego konsekwencją została nazwana przez
Thorndike’a prawem efektu(ang. law of effect), które wskazuje na
dwie zależności: wystąpienie w
przyszłości reakcji, po której następują satysfakcjonujące konsekwencje, staje
się bardziej prawdopodobna, zaś reakcji, po której następują niezadowalające
konsekwencje, mniej prawdopodobne. Pierwszymi badaczami warunkowania
instrumentalnego byli Jerzy Konorski oraz Stefan Miller, lecz najbardziej
znanymi badaczami byli B.F. Skinner, Edward Thorndike, Edward Tolman.
Rys historyczny
Za
twórcę procedur warunkowania instrumentalnego przyjmuje się B.F. Skinner’a,
uważał on, że czynnikami najsilniej wpływającymi na zachowanie są jego
konsekwencje, czyli to, co następuje bezpośrednio po zachowaniu. Jednak nie był
on pierwszym psychologiem, który zwrócił uwagę na koncepcję nagród i kar. Swoją
ideę Skinner zapożyczył od Edwarda Thorndike’a – Skinner oczyścił je z
subiektywnych i nienaukowych spekulacji na temat uczuć, zamiarów czy celów
organizmu. Jako radykalny behawiorysta, Skinner odrzucił myślenie o tym, co
dzieje się w psychice danego organizmu, ponieważ niemożliwe było to do
sprawdzenia podczas obserwacji.
![]() | ||
Skrzynka Skinnera |
Jej główną zaletą była możliwość kontrolowania układu wzmocnień, czasu i częstości występowania, które to czynniki wywierają znaczny wpływ na zachowanie.
Wzmocnienia i kary
W
otaczającym świecie możemy spotkać trzy rodzaje bodźców: apetytywne, obojętne i
awersyjne. W warunkowaniu sprawczym wykorzystywane są bodźce apetytywne i
awersyjne, które mogą modyfikować częstotliwość późniejszych zachowań.
BODZIEC APETYTYWNY BODZIEC
AWERSYJNY
WZMOCNIENIE POZYTYWNE (1)
|
KARANIE POZYTYWNE (2)
|
KARANIE NEGATYWNE (3)
|
WZMOCENIENIE NEGATYWNE (4)
|
Wzmocnienie
to podanie czynnika wzmacniającego po wykonaniu reakcji, który zwiększy
prawdopodobieństwo jej ponownego wystąpienia. W przypadku wzmocnienia
pozytywnego (1) po pewnym zachowaniu następuje podanie bodźca apetytywnego, np.
osoba będzie opowiadała żarty, gdy ich konsekwencją będzie śmiech słuchaczy,
który jest dla jednostki wyrazem uznania. Wzmocnienie negatywne (4) opiera się
na usunięciu bodźca awersyjnego po danym zachowaniu osobnika. Są dwa główne
rodzaje sytuacji uczenia się, w których zastosowanie to ma wzmocnienie, a są
to: warunkowanie ucieczki i warunkowanie unikania. W warunkowaniu ucieczki organizm uczy się
reakcji, która pozwala oddalić się od awersyjnego bodźca. Przykładem tego
warunkowania może być otworzenie parasola podczas ulewy, który ochroni nas
przed zimnymi kroplami deszczu. Warunkowanie unikania z kolei polega na tym, że
organizm uczy się reakcji, które pomogą mu zapobiec awersyjnym bodźcom, zanim
jeszcze zaczną one działać. Na podstawie tej teorii powstały nieprzyjemne
brzęczki w samochodach, które wydają nieprzyjemny dźwięk, dopóki pasażer nie
zapnie pasów bezpieczeństwa. W ten sposób jednostka nauczy się zapinać pasy,
aby uniknąć nieprzyjemnego dźwięku. Wzmocnienia negatywne i pozytywne
zwiększają prawdopodobieństwo reakcji, która je poprzedza. Karanie polega na
podaniu czynnika karzącego po danej reakcji, które ma zmniejszyć częstotliwość
jej występowania. Karanie pozytywne (2) występuje wtedy, gdy po danym
zachowaniu następuje podanie bodźca awersyjnego. Przykładem może być dotknięcie
gorącej kuchenki, które powoduje ból, który w tym przypadku jest karą za
poprzedzającą go reakcję. Skutkiem tej kary jest mniejsze prawdopodobieństwo
dotknięcia gorącej kuchenki ponownie. Natomiast kiedy po pewnym zachowaniu
następuje usunięcie bodźca apetytywnego, mamy do czynienia z karaniem
negatywnym (3). Kiedy na przykład rodzice odbiorą synowi kieszonkowe za to, że
uderzył swoją młodszą siostrzyczkę, chłopczyk prawdopodobnie więcej tego nie
uczyni. Karanie zawsze zmniejsza prawdopodobieństwo, że dana reakcja wystąpi
ponownie, a wzmocnienie zawsze to prawdopodobieństwo zwiększa. Należy także
pamiętać, że słowa „pozytywne” i „negatywne” łączą się odpowiednio ze słowami
„podaj” i „usuń” a nie z ich pozytywną czy negatywną konsekwencją.
Wzmocnienie
lub karanie
|
Przykład
|
Wzmocnienie pozytywne
|
Za wykonaną pracę co
miesiąc dostaję wypłatę.
|
Wzmocnienie negatywne
|
Za dobre wyniki w nauce
dziecko nie zostaje na zajęciach wyrównawczych.
|
Karanie pozytywne
|
Za złamanie przepisów
dostajemy punkty karne.
|
Karanie negatywne
|
Za nieodpowiednie
zachowanie dziecku zostaje odebrana ulubiona zabawka.
|
Wzorce związków między zachowaniem a
wzmocnieniem
Czyli
ustalenie związków między reakcją, a zmianami w sytuacji, które następują po
tek reakcji.
Możliwe sposoby
łączenia reakcji z czynnikami wzmacniającymi
Wzmocnienia
ciągłe jest to typ rozkładu wzmocnień, w którym wzmacniane są wszystkie
poprawne reakcje. Użyteczny sposób na początku procesu uczenie się, ponieważ
pojawiająca się nagroda, za poprawną reakcję i jej brak za niepoprawną, są
informacją zwrotną. Znajduje on też zastosowanie w procesie kształtowania –
technika uczenia się sprawczego, która prowadzi do pojawienia się nowych
zachowań, poprzez wzmacnianie reakcji podobnych do reakcji pożądanej (np. nauka
czytania w szkole). Negatywną stroną tego rozkładu jest fakt, że każde
jednorazowe nie nagrodzenie pozytywnej reakcji prowadzi do interpretacji, że
jest ona reakcją niepoprawną. Ponadto, wraz z coraz większym nasyceniem
organizmu nagrodami maleje ich moc sprawcza. Wzmocnienia sporadyczne zwane
także wzmocnieniem częściowym – jest to typ rozkładu wzmocnienia, w którym
wzmacniane są niektóre, lecz nie wszystkie reakcje poprawne, stosowany, gdy
pożądana reakcja została już dobrze wyuczona. Taki rozkład wzmocnień jest
najskuteczniejszym sposobem na podtrzymanie wyuczonych wcześniej zachowań. Jego
zaletą jest odporność na wygaszanie, czyli proces, w którym wyuczona reakcja
zostaje osłabiona ze względu na brak wzmocnień. Wzmocnienie sporadyczne może
przebiegać w dwóch głównych formach w rozkładzie stosunkowym i w rozkładzie
interwałowym. Rozkład stosunkowy to taki program, w którym nagroda pojawia się
po jakiejś liczbie poprawnych reakcji. Można wyróżnić dwie subkategorie w
obrębie tego konstruktu: rozkłady wzmocnień według stałych proporcji, gdzie
wzmocnienie pojawia się po pewnej niezmiennej liczbie poprawnych reakcji oraz
rozkłady wzmocnień według zmiennych proporcji, gdzie liczba reakcji potrzebnych
do uzyskania wzmocnienia zmienia się z próby na próbę. Drugą możliwą formą są
rozkłady interwałowe, gdzie pojawianie się wzmocnienia zależy od czasu, jaki
upłynął od ostatniego wzmocnienia. Istnieją dwie formy takiego rozkładu.
Pierwszą z nich są rozkłady wzmocnienia o stałych odstępach czasowych, gdzie
nagroda pojawia się po upływie stałego czasu. Drugą zaś są rozkłady wzmocnienia
o zmiennych odstępach czasowych, w których wzmocnienie pojawia się po pewnym
czasie, który zmienia się z próby na próbę.
Rozkłady
stosunkowe
|
Przykład
|
Według stałych proporcji
|
Dziecko otrzymuje od
rodziców 5 złotych za każdą zdobytą piątkę (praca na akord)
|
Według zmiennych proporcji
|
Headhunter – jego
wynagrodzenie (prowizja) zależy od tego, czy i ile osób namówi do zmiany
pracodawcy,nawiązania współpracy.
|
Rozkłady
interwałowe
|
|
O stałych odstępach czasowych
|
Comiesięczna wypłata;
rozliczenie semestralne/roczne na studiach.
|
O zmiennych odstępach czasowych
|
Wizyty sanepidu w restauracjach, niezapowiedziane kartkówki w szkołach.
|
Gerrig, R.I. i Zimbardo, P. G. (2009). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., i McCann, V. (2010). Psychologia: kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz